class vaderstad

Žralok v prístave

10. 10. 2011

pdf PDF ke stažení

Prvý vytvorený traktor v réžii firmy Claas, ktorý vznikol po prevzatí značky Renault, bol Axion. Ako sa mu darí, prezrádza dlhodobý test Axionu 850. I napriek tomu, že "na šírom mori" má odpracovaných viac ako 2 200 hodín, netrpí žiadnou "morskou chorobou".

 S konceptom "menej ako 9 ton pohotovostnej hmotnosti, a súčasne s vyšším výkonom jako 200 k" bol traktor Axion pri svojej premiére v roku 2006 pravou "šťukou v kaprovom rybníku". V tom čase bol tento segment pre samostatne hospodáriacich roľníkov a veľké podniky čoraz zaujímavejší. I preto Claas so svojím Axionom získal mnoho zákazníkov. Na podniku služieb, kde testovací kandidát strávil prácou viac ako 2 000 motohodín za ostatné dva roky, sa stal dokonca "žralokom v prístave". Tento stroj sa s vyklápacím prívesom s vaňovou korbou každý deň derie cez riečne naplaveniny a bahno, keďže slúži v rámci realizácie jedného z najväčších kanálových stavebných projektov v Nemecku. Ťažné zariadenie Axionu pritom neustále ťahá záťaž viac ako 25 ton materiálu z výkopových prác.

Claas Axion 850 (165 kW/225 k menovitého výClaas Axion 850 (165 kW/225 k menovitého výkonu)
sa počas testu príliš netešil: 2 200 hodín pracoval v pozemnom staviteľstve.

Při týchto podmienkach dáva šesťvalcový motor s objemom 6,8 l od "Deere Power Systems (DPS)" stále najavo, že na túto prácu má potenciál. A rovnako ako je s výkonom traktora spokojná jeho obsluha, tak spokojný je so spotřebou nafty jeho majiteľ: "Dve nádrže s objemom 500 l stačia bohato na to, aby traktor denne mohol prekonávať väčšie vzdialenosti" A aby sa při pohľade na palivomer predišlo "morskej chorobe", počas pravidelnej servisnej prehliadky pri 1000 motohodinách bol na snímač signalizátora namontovaný odporový kábel. Dôvod: Pri silnom zaťažení palivoměr mohol teoreticky ukazovať už nulový stav nádrže, napriek tomu, že táto bola ešte s polovice plná. Úprava bola vykonaná bezplatne.


Šesťvalcový motor s objemom 6,8 l od Deere Power Systems prekvapil svojím výkonom a nízkou spotrebou nafty. Po 1 200 motohodinách bolo preventívne vymenené tesnenie hlavy valcov. (vľavo)

Ukazovateľ palivomera dostal prídavný odpor, vďaka čomu ukazovateľ pri jazdách do zákrut chvíľkovo neklesal pri poloplnej nádrži až k nulovej hodnote. (vpravo)

O druhý zápis v servisnej knižke sa postaral pokazený plynový tlmič veľkej, jednodielnej kapoty motora. Ale aj ten bol v rámci záruky rýchlo a bezplatne nahradený. O niečo väčší bol zásah pri 1 100 najazdených motohodinách: V rámci prestavby dostal motor Axionu nové tesnenie hlavy valcov. Bolo to preventívne opatrenie, jeďte i pri ostatných motoroch tejto série sa tu vyskytli problémy s trvácnosťou. Touto úpravou je však kapitola opráv motora uzavretá. Ani v rámci výmeny oleja pri intervale 500 motohodín a 22 l objemu nejde o veľké náklady. No o tom neskôr.

Veľká, jednodielna kapota umožňuje dobrý prístup k chladičom. Plynový tlmič (malá fotka) bol po takmer 1 000 motohodinách vymenený.

Prevodovka Axionu sa nazýva "Hexashift". Jej štyri prevodové stupne a šesť stupňov radenia pod záťažou sa spúšťajú cez malý "Drive- Stick" na lakťovej opierke. Nielenže to je komfortné, ale i jednoduché. Takto môžu s traktorom pracovať i začiatočníci, keďže vôbec nie je potrebné poznať pojmy ako "naprogramovanie rozbehového stupňa" či nastavenie "automatiky radenia". Čo sa týka prevodovky, opravy budete hľadať zbytočne. Ani pri extrémnej záťaži počas jazdy po nespevnenej pôde hnaciemu mechanizmu Axionu 850 po takmer 2 200 hodinách prevádzky nebolo čo vyčítať. A kritiku, že například vývodový hriadeľ 540 Eco nie je možné využiť pri 750 otáčkach za minútu počujete od jazdcov prevážajúcich zeminu presne tak sporadicky jako sporadicky vyslovujú pochvalu pre jednoduchú automatiku vývodového hriadeľa.

Najvyšší stupeň pochvaly bol vyslovený aj na fungovanie hydrauliky. Vďaka farebnému monitoru Cebis je programovanie časového a množstevního ovládania až piatich okruhov externích ventilov hračkou. A nielen to. Hydraulické hadice sa vďaka pomocným páčkam pripájajú veľmi jednoducho. Celá věc je zdokonalená prostredníctvom externého ovládania, ktoré popri zadnom a prednom zdvihovom mechanizme spoločne s vývodovým hriadeľom (!) zahŕňa i riadiace prístroje. A i napriek tomu, že zdvihový mechanizmus testovaného kandidáta bol počas doterajšej prevádzky len slabo využívaný, môžeme si aj tu v závislosti na skúsenostiach s inými traktormi Axion dovoliť komentár: Sila zdvihu by stačila pre zdvihnutie veľryby z vody. A to bez obavy, že by sa rybársky prút zlomil.

Vďaka mnohým možnostiam nastavenia na farebnom termináli Cebis je základná obsluha jednoduchá i pre výpomocných šoférov. Prevody a stupne radenia pod záťažou sú spúšťane prostredníctvom malej páčky ?Drive-Stick? lokalizovanej v prednej časti lakťovej opierky.

Prejdime ku kapitánskemu mostíku Axionu 850. Cesta dovnútra by mohla byť, nebyť vysoko nastavených úchytiek rúk, aj príjemnejšia. Vďa-ka dobre zabezpečeným schodíkom, ale ani při veľkom bahne nehrozí riziko, že spadnete. Keď vstúpite do kabíny, o pohodlnú jazdu sa stará sériovo vyrábané plné odpruženie kabíny spoločne s odpruženou prednou nápravou, a to i při vysokých rýchlostiach.


Ponuka miesta, komfort a kruhový výhľad z kabíny získali mnoho chvály od obsluhy. Okrem iného i kvôli
plnému odpruženiu(malý obrázok).

Problém ale nastal pri sedadle obsluhy Grammer: Ani nie po 2 000 motohodinách mala pocit, ako by sedela na veľkej škrupine orecha. Keďže boli vybité všetky vrstvy, bezplatná výmena výplne bola oprávnená. No i pri novej sedačke ?Maximo L? bola chvíľu pred koncom testu savá lakťová opierka znovu zlomená.

Sedadlo Grammer Maximo sa poškodilo už po 1 800 hodinách prevádzky, pričom bolo bezplatne vymenené. Ale aj tak sa ľavá opierka sedadla znovu zlomila.

Taktiež aj ďalší oficier na palube mal k dispozícii polstrované sedadlo. Žiaľ uzatvorené odkladacie priestory sú v tomto traktore "nedostatkovým tovarom", no nič ďalšie tu nemožno vyčítať. Týmto sme sa dostali k poslednému zápisu do knihy opráv počas 2 200 odpracovaných hodín tohto traktora. Tým sú pokazené blatníky predných kolies, ktoré sa stali najskôr oberou tvrdého nasadenia počas výkopových prác a určite by počas "normálneho" fungovania na poli a na cestných komunikáciách vydržali. Napriek tomu boli i tu bezplatne vymenené gumičky a kotevné skrutky.

Gumy blatníka a veľké pripevňovacie skrutky padli za obeť nasadeniu na stavbe, a tak museli byť vymenené. Pri nasadení na poli a cestách sa táto porucha nestáva.

Ostávajú ešte náklady na údržbu

V sumarizácii sa pri Axione s převodovkou Hexashift pohybujú náklady na výmenu oleja a filtrov na úrovni 1 EUR/motohodina (vrátane dane), čo je dobrý výsledok.

Náklady na údržbu prepočítané na 1 motohodinu


ÚdržbaCelková cena
Motor: Výmena oleja a filtra každých 500 motohodín (filter jednodielny)245,50 EUR
Prevodovka a hydraulika: Výmena oleja a filtra každých 1 000 motohodín511,90 EUR
Celkové náklady na údržbu

1 EUR/motohodina, (vrátane dane, bez ceny práce)

Kniha opráv Claas Axion 850

988 motohodín: Výmena plynového tlmiča na kapote a zabudovanie odporového kábla na palivomer (záruka)
1 136 motohodín: Výmena tesnenia hlavy valcov v rámci procedúry prestavby traktora
1 826 motohodín: Namontované nové sedadlo obsluhy, výmena gumičiek a upevňovacích skrutiek na predných blatníkoch


Využitie traktora

Presun pôdy: Príves s vaňovou korbou Krampe 20 HP s objemom 12,5 m3
Zimná údržba: Rozhadzovač soli s objemom 6 m3 a 4 m radlicou od
firmy

Ostáva rekapitulácia: Claas Axion nezvládol len plaveckú skúšku, no ako potvrdzuje dohodový test, traktor absolvoval 2 200 motohodín vo veľkom výkone takmer úplne bez porúch. Drobnosti ako plynový tlmič nestoja za reč, no a před potenciálnou väčšou poruchou stroj ochránila preventívna výmena tesnenia hlavy valcov v rámci operácie prestavby traktora v dielni. A tak ostáva už len sťažnosť na nestabilné sedadlo, na ktorom si ale určite tento pravý "žralok v prístave" zuby nevyláme.

Dátový kompas traktor Claas Axion 850 /údaje výrobcu/

Motor: 6 valec, DPS, zdvihový objem 6,8 l, 4 " ventilová technika, vstrekovanie CommonRail, objem palivovej nádrže 500 l.
Prevodovka: 24/24 prevodov, ?Hexactiv? so štyrmi skupinami, 6 stupňami radenia pod záťažou a automatikou, 40 km/hod, Vývodové hriadele: 540/540E/1 000.
Mechanizmus zdvihu a hydraulika: Axiálne piestové čerpadlo s výkonnosťou 150 l/min., 5 okruhov hydrauliky s časovým a množstevným ovládaním, vzadu
6 250 daN priebežnej zdvihovej sily
Podvozok: Odpruženie prednej nápravy, zadné pneumatiky 710/70 R 42, zodpovedajúce predné pneumatiky 600/70 R 30
Rozmery, hmotnosť: dĺžka 5,67 m, šírka 2,58 m, výška 3,24 m, rázvor kolies 2,98 m, pohotovostná hmotnosť 8 098 kg, celková prípustná hmotnosť 14 ton.

Preklad z časopisu Profi - 1 / 11, z júlového vydania Modernej mechanizácie (viď. vyššie pdf na stiahnutie)