CLAAS AXION 960 TT zvíťazil nad pásovými strojmi John Deere a Fendt.
V januárovom vydaní uverejnil najväčší nemecký časopis s poľnohospodárskou tematikou "top agrar" prvú časť porovnania rôznych pásových traktorov. CLAAS AXION 960 TERRA TRAC sa v súťaži stretol s traktorom Fendt 943 Vario MT a s traktorom John Deere 8RT 410. Spoločnosti Case IH a New Holland odvolali svoju účasť. Pôvodne chceli súťažiť so svojimi polopásovými traktormi. John Deere zase nebol pripravený poslať do porovnávacieho testu traktor 8RX. Okrem jediného polopásového traktora AXION 960TT teda zostávajú v súťaži dva celopásové traktory značiek Fendt a John Deere.
"Top agrar" najprv podrobne skúmal aspekty ťažnej sily a ťahového výkonu, pričom bola stanovená aj spotreba paliva. AXION 960 TT doťažený na cca. 23 t s maximálnou ťažnou silou 139 kN (kilonewtonov) sa môže radiť niekde medzi pásové stroje značiek FENDT a John Deere. Vzhľadom k nemeckým pravidlám cestnej premávky sa muselo začať s malým zaťažením na ceste. Pre meranie ťažného výkonu boli stroje ale nakoniec doťažené. Predovšetkým u traktora John Deere dochádzalo pri vysokej ťažnej sile k odľahčovaniu predných napínacích kolies, čo spôsobovalo zvyšovanie tlaku na podložku pod zadnými hnacími kolesami. Oproti tomu je u traktora AXION 960 TT záťaž rozložená pod pásovými jednotkami rovnomerne. U merania ťahového výkonu je podľa očakávania polopásový AXION niekde za celopásovými strojmi. Na jednej strane to bolo kvôli ideálnym podmienkam pôdy pre celopásové traktory a ich väčšej styčnej ploche a lepšiemu kontaktu s podložkou a na druhej strane, prinajmenšom v prípade John Deere, mechanická prevodovka Powershift. Pri malej pracovnej hĺbke zvládne AXION 960 TT s kultivátorom väčšiu plochu, než celopásový traktor - predovšetkým pretože sa na úvrati môže otočiť rýchlejšie a elegantnejšie. U veľkej pracovnej hĺbky mal celopásový traktor výhodu, aj keď len miernu. Čo sa spotreby paliva týka, bol u všetkých troch kandidátov nameraný len nepatrný rozdiel.
Zhutnenie pôdy žiaľ nebolo pri prejazdoch na testovacej ploche stanovené, pretože to od začiatku nebolo súčasťou porovnávania. Na úvrati však bolo zrejmé hrnutie pôdy pri otáčaní u celopásových traktorov Fendt a John Deere.
Kritizovaný bol aj riadiaci systém John Deere, ktorý sa na jednej strane deaktivoval akonáhle sa vodič ľahko dotkol volantu a na druhej strane navigoval do ďalšej jazdnej stopy, až keď bol pásový podvozok takmer paralelne so smerom pracovných línií. Axion 960 TT získal za svoj systém riadenia veľmi dobré hodnotenie.
AXION 960 TT nazbieral body za komfort jazdy, ktorý hodnotili rôzni vodiči počas testov. S priemerným hodnotením 8,6 bodov z 10 bol AXION TT s odpruženou prednou nápravou, pásovými jednotkami aj kabínou, jasne pred svojimi celopásovými konkurentmi, ktorí získali 6,7 bodov (Fendt) a 5,9 bodov (John Deere). Vodiči hodnotili aj bočnú stabilitu traktora, kde si AXION TT viedol dokonca lepšie ako štandardné traktory. Pri prejazde cez naprieč položený drevený hranol ho obsluha v kabíne len sotva zaznamenala.
Celkovo sa AXION 960 TT ukázal ako jasný víťaz porovnávania, najmä ak vezmete do úvahy (ako je správne uvedené vyššie v článku), že na rozdiel od celopásového ústrojenstva ho možno použiť aj pri práci v mokrých podmienkach na poli a na lúkach. Ako už bolo spomenuté, zhutnenie pôdy nebolo merané - tu však má celopásové ústrojenstvo značné nevýhody v porovnaní s polopásovým traktorom, ako je AXION TT, a to kvôli znateľnému presunu zaťaženia pod zadné hnacie koleso, kde dochádza k extrémnym tlakovým špičkám.
30.5.2023
Čítať ďalej
16.5.2023
Čítať ďalej
10.2.2023
Čítať ďalej
10.2.2023
Čítať ďalej
13.1.2023
Čítať ďalej
29.11.2022
Čítať ďalej
29.11.2022
Čítať ďalej
14.10.2022
Čítať ďalej
30.9.2022
Čítať ďalej
19.9.2022
Čítať ďalej