Teraz ubehlo presne 25 rokov od doby, kedy CLAAS uviedol na trh revolučný kombajn LEXION 480. Išlo vtedy nielen o najvýkonnejší kombajn na svete, ale aj o stroj predstavujúci úplne nový koncept mlátenia a separácie, ktorý sa so svojím výkonom stal bezkonkurenčný vo všetkých zberových podmienkach.
Patentované mlátiace a separačné ústrojenstvo APS Hybrid kombinuje systém APS a dva separačné rotory Roto Plus. Systém APS vyvinula firma CLAAS, ktorá umiestnila pred hlavným mlátiacim bubnom tzv. urýchľovací bubon. Systém zrýchľuje tok materiálu, rovnomerne rozvrství materiál a čiastočne oddelí zrno z klasov ešte pred vstupom do vlastného mlátiaceho ústrojenstva.
U APS Hybrid ide o klasické tangenciálne mlátiace ústrojenstvo v kombinácii s axiálnym separačným ústrojenstvom, ktoré tvoria dva excentricky uložené separačné rotory Roto Plus. Systém s dvoma separačnými rotormi sa skladá z dvoch navzájom oddelených košov, ktoré obsahujú dva protibežné axiálne rotory. Rotory sú tvorené výstupkami rozmiestnenými do tvaru závitovky. Tým dochádza k nadhadzovaniu, čochraniu a posunu separovaného materiálu smerom dozadu k vysypániu z kombajnu. Týmto systémom je šetrne a efektívne docielené maximálneho oddelenie zvyškových zŕn od slamy. Otáčky rotorov je možné plynule regulovať nezávisle od otáčok mlátiaceho bubna.
Systém APS Hybrid bol prvýkrát predstavený na medzinárodnom poľnohospodárskom veľtrhu Agritechnica v roku 1995. Stal sa globálnym meradlom pre výkonnosť, kvalitu zrna a rýchlu výmenu koša. Pri prechode na inú plodinu nie je nutné vďaka systému APS meniť hlavný mlátiaci kôš. Len pre mlátenie kukurice sa urobí výmena mlátiaceho koša pod urýchľovacím bubnom na Multicrop.
V porovnaní so systémom APS u kombajnov radu MEGA bol priemer mlátiaceho bubna zvýšený zo 450 mm na 600 mm a šírka zo 1 580 mm na 1 700 mm. Vďaka použitiu dvoch separačných rotorov v kombajnoch LEXION 480 sa zvýšila priechodnosť obilnej hmoty na 35 ton za hodinu. Od roku 1996 boli montované dlhšie rotory, ktorých priechodnosť sa zvýšila až na hodnotu 40 ton za hodinu. Inovatívnou súčasťou kombajnu bola aj rezečka slamy, ktorá pozberové zvyšky rozmetala po celej šírke žacej lišty. Obrazovka CEBIS v kabíne VISTA CAB navyše poskytovala obsluhe vysoký komfort.
LEXION 480 potom poľnohospodárov opäť prekvapil v roku 1998. Ukázal sa v polopásovej verzii, ktorá mala namiesto predných kolies inštalované gumové pásové jednotky. Kombajn sa tak vo svojej kategórii stal prvým na svete, ktorý využil pásové jednotky vhodné pre sériovú výrobu. Podvozok dodnes nesie označenie Terra-Trac. Pásy reagovali na potrebu chrániť pôdu, pretože žacie adaptéry boli stále ťažšie, rovnako ako aj samotné kombajny s objemným zásobníkom na zrno. Pásové jednotky TERRA TRAC pritom zachovali priaznivé rozmery kombajnu - zmestil sa do prepravnej šírky 3,5 metra. Ďalší prelom prišiel v roku 2011, kedy bolo možné s polopásovými kombajnmi CLAAS jazdiť po ceste na svoju dobu rekordnou rýchlosťou - až 40 km/h.
V roku 2002 prišiel významný výrobný míľnik - z linky zišiel kombajn LEXION 480 TERRA TRAC s číslom 10 000. O tri roky neskôr kombajn dosiahol priechodnosť 60 ton obilnej hmoty za hodinu. Táto nová výkonová hodnota bola uznaná a zapísaná v Guinnessovej knihe rekordov v roku 2008, teda v čase, keď kombajn zožal 532 t pšenice za 8 hodín - to sa dovtedy nikomu nepodarilo. Tento rekord bol prekonaný až v roku 2011 strojom LEXION 770 TERRA TRAC, ktorý vo Veľkej Británii zožal neuveriteľných 675 t pšenice počas 8 hodín.
V roku 2019 uviedla firma CLAAS na trh novú generáciu úspešného radu kombajnov LEXION. V súčasnosti obsahuje modely ponúkajúce ešte viac výkonu, pohodlia a inteligentných systémov. Zaujímavosťou je, že model LEXION 8900 disponuje najväčším zásobníkom na zrno na trhu - jeho objem je 18 000 litrov! Vyprázdňovaný je rýchlosťou 180 litrov za sekundu. Modely z novej rady LEXION už získali ocenenia Stroj roku 2020. Kombajny so svojím novým mlátiacim a separačným ústrojenstvom APS SYNFLOW HYBID opäť stanovujú nové štandardy v spotrebe paliva pri motoroch MAN a Mercedes-Benz. Dôležitým dielom je jedinečný samoučiaci sa elektronický systém CEMOS AUTOMATIC, ktorý je už dlhodobo lídrom v odbore - neustále optimalizuje nastavenie kombajnu a zaťaženie motora.
Kompletne nové mlátiace ústrojenstvo APS SYNFLOW HYBRID je vybavené urýchľovacím bubnom s priemerom 450 mm, mlátiacim bubnom s priemerom 755 mm s desiatimi mlátiacimi lištami a dodatočným separačnom bubnom s priemerom 600 m pred odmetacím bubnom. Šírka agregátov pri modeloch 6000 dosahuje 1 700 mm, pri modeloch 5000 je to 1 420 mm. Veľké priemery bubnov vytvárajú malé uhly opásania 132 ° (mlátiaci bubon) a 116 ° (separačný bubon). To spoločne so vzájomnou synchronizáciou otáčok bubnov, umožňuje priamy a šetrný tok materiálu s efektom v podobe úspory paliva. Výsledkom je aktívna separačná plocha s rozmerom 3,18 m² a 2,66 m².
Zaujímavosťou je, že súčasný top model LEXION 8900, ktorý dosahuje až výkon 790 koní, nenašiel svoje odbytiská v Severnej Amerike, kde sú evidované nízke výnosy, a jeho potenciál by tu preto nebol naplno využitý.
V lete tohto roku ale vlajková loď LEXION 8900 TERRA TRAC ukázala, čo v nej je. V reálnych podmienkach jednej lokality vo Veľkej Británii kombajn dosiahol špičkový výkon - dosiahol priechodnosť viac ako 100 ton pšenice, pričom stratovosť zŕn sa pohybovala pod 1%. Prejavila sa tu sila hybridnej technológie, kedy krivka výkonu takmer vôbec neklesá, a to ani v neskorých večerných a nočných hodinách, ktoré sa vyznačujú zvyšujúcou sa úrovňou vlhkosti ako u slamy, tak i u zrna. To je presne to, čo poľnohospodári a podniky služieb oceňujú u systému APS SYNFLOW HYBID. "S toľkými pozitívnymi vlastnosťami je úplne jasné, že CLAAS bude aj v budúcnosti spoliehať na systém APS SYNFLOW HYBRID vo vyšších výkonnostných triedach," uviedol novinárom Jan-Hendrik Mohr z firmy CLAAS a dodal: "To znamená, že špičkové kombajny LEXION sú lepšie vybavené ako ktorýkoľvek iný kombajn, aby dokázali čeliť rôznym požiadavkám globálneho trhu. Spokojní a lojálni zákazníci po celom svete sú toho najlepším dôkazom. Tlak na znižovanie nákladov a času potrebného na zber i očakávania zákazníkov ohľadom pohodlia sa však stále zvyšujú; to sú faktory, ktoré poháňajú našich inžinierov, ktorí každý deň pracujú na ďalšom vývoji kombajnov CLAAS. "
Pred 11 rokmi CLAAS zaviedol hybridné mlátiace a separačné ústrojenstvo u kombajnov strednej triedy. Napríklad modelový rad TUCANO Hybrid disponuje od roku 2009 mlátiacim systémom APS s jedným rotorom. Od roku 2019 z čínskej výrobnej linky schádza najmenší kombajn s hybridným mlátiacim systémom - Dominator 370.
23.1.2024
Čítať ďalej
22.1.2024
Čítať ďalej
17.1.2024
Čítať ďalej
15.1.2024
Čítať ďalej
2.1.2024
Čítať ďalej
6.12.2023
Čítať ďalej
4.12.2023
Čítať ďalej
30.11.2023
Čítať ďalej
29.11.2023
Čítať ďalej
28.11.2023
Čítať ďalej