CLAAS vyrába kolesové nakladače, ktoré majú pri práci na farme alebo na poli široké možnosti využitia. Konkrétne sa jedná o desať strojov Torion v prevedení pre poľnohospodárstvo s hmotnosťou v rozsahu od 5 do 21 t. Na jeseň roku 2020 prišiel ešte ďalší nový rad, ktorý reprezentoval nový model CLAAS Torion 738 T Sinus.
Avšak na začiatku produkcie nových typov kolesových nakladačov CLAAS stála ich prezentácia v rôznych európskych štátoch - v rokoch 2017 a 2018 v Belgicku, Dánsku, vo Veľkej Británii či v Litve. To, čo zákazníci požadovali navyše oproti konkurenčným výrobcom, bola napríklad väčšia výška zdvihu, čo tieto nakladače spĺňajú: Torion 639 má maximálnu výšku zdvihu 3,18 m, menší model Torion 535 potom 2,99 m. Pri menších typoch požadovali poľnohospodári taktiež vyššiu maximálnu pojazdnú rýchlosť a dobrú obratnosť.
Obrázok 1: Nakladač CLAAS Torion 738 T SINUS vhodne kombinuje vyššiu maximálnu pojazdovú rýchlosť, obratnosť a veľkú maximálnu výšku zdvihu.
Stredovo uložené teleskopické rameno poskytuje nakladaču CLAAS Torion 738 T SINUS maximálnu výšku zdvihu 4,96 m. Dvíhať možno bremená s hmotnosťou až 2,3 t, a to až do úplne vysunutého ramena.
Z-kinematika je pre prevádzku v poľnohospodárstve overené riešenie a nakladaču poskytuje veľkú zlámaciu silu a rýchle vyklápanie lopaty. Prácu vodiča uľahčujú rýchlovýmenný systém náradia a štandardne dodávané tlmenie koncovej polohy teleskopického ramena.
Obrázok 2: Kombinovaný systém riadenia (zlamovacie riadenie s riadením zadnými kolesami) poskytuje veľmi dobrú manévrovateľnosť pri relatívne malom uhle natočenia oboch častí nakladača.
Jedným z unikátnych prvkov nakladačov CLAAS Torion 738 T SINUS je ich systém riadenia. Vhodne kombinuje zlamovacie riadenie s riadením zadnými kolesami. Tak sa dosahuje veľmi dobrá manévrovateľnosť pri relatívne malom uhle natočenia oboch častí nakladača (uhol tridsať stupňov). Zadné kolesá sú pritom prostredníctvom dvojice riadiacich tyčí spojené priamo s prednou časťou nakladača. Akonáhle sa nakladač začne "lámať" vo svojom stredovom kĺbe, začnú sa synchrónne natáčať aj kolesá zadnej nápravy. A to do uhla natočenia až 25 stupňov. Stredový kĺb má možnosť priečneho výkyvu, vďaka ktorej sa predná a zadná časť nakladača môžu na každej strane otočiť preč až o osem stupňov. Uvedený systém zaisťuje nakladaču stabilitu pri práci.
Obrázok 3: So stredovo uloženým teleskopickým ramenom nakladača CLAAS Torion 738 T SINUS je možné dvíhať bremená s hmotnosťou až 2,3 t.
CLAAS označuje svoju novinku v oblasti manipulačnej techniky ako high-tech kolesový nakladač. Ak sa pri nakládke materiálu často opakujú rovnaké pohyby s nakladačom po dlhú dobu, prináša vodičovi značné uľahčenie práce funkcie Smart Loading. Systém zahŕňa možnosť naprogramovať si obmedzenia hornej a dolnej polohy výložníka aj automatické navrátenie lopaty a dynamické obmedzenie zaťaženia. Jednoducho povedané - hornú a spodnú polohy lopaty a vyklopení lopaty si možno uložiť do pamäte a potom ľahkým ťuknutím do ovládača je lopata do tejto polohy nastavená automaticky. Naprogramovanie sa vykoná na termináli, ktorý sa nachádza v blízkosti vodiča na pravom A stĺpiku. Dynamické obmedzenie zaťaženia pracuje so senzormi tlaku a s uhlovými senzormi a stará sa tak o zvýšenie bezpečnosti pri práci ako aj komfortu.
Meranie zaťaženia sa uskutočňuje v intervale milisekúnd. Vďaka tomu môže byť obsluha nakladača stále informovaná o aktuálnom zaťažení stroja - prostredníctvom farebného stĺpcového ukazovateľa. Ak by pri manipulácii s bremenami bolo dosiahnuté dodržiavania maximálnej hmotnosti, systém hraničného zaťaženia dynamicky obmedzí výsuv či spúšťanie teleskopického ramena až do zablokovania týchto pohybov. Škrtenie rýchlosti výsuvu teleskopu aj rýchlosti zdvihu či spúšťania ramena prebiehajú v závislosti od zaťaženia a aktuálnej výšky zdvihu ramena. Dynamická regulácia sa stará aj o to, aby manipulácia materiálu s nakladačom prebiehala plynule a bez rázov.
Okrem toho vie prácu s nakladačom CLAAS Torion 738 T SINUS pre obsluhu zjednodušiť automatické zasúvanie ramena v kombinácii s automatickým vrátením lopaty. Len jedno pohnutie joystickom postačuje na to, aby sa teleskopické rameno aj príslušenstvo navráti na naprogramovaných polôh. Na želanie môže byť nakladač vybavený ešte tlmením koncových polôh zdvihu ramena a kinematiky sklápania, ktoré si každý užívateľ môže naprogramovať individuálne podľa svojich požiadaviek.
K pohonu pojazdu aj vedľajších agregátov slúži štvorvalcový vznetový motor značky Yanmar. Motor je vybavený turbodúchadlom s ventilom Wastegate, filtrom pevných častíc a dieselovým oxidačným katalyzátorom a spĺňa limit emisnej normy stupeň V. Nakladač nevyžaduje žiadne doplňovanie neutralizačnej kvapaliny AdBlue. Motor je usadený v priestore za kabínou, kde funguje ako protizávažie nákladu. Na želanie môže byť doplnený o reverzný ventilátor, ktorý vie v pravidelných intervaloch automaticky zmeniť smer prúdenia vzduchu. Alebo môže byť kedykoľvek aktivovaný manuálne vodičom.
Obrázok 4: Motor Yanmar s výkonom 73 k je uložený v zadnej časti nakladača. Je dobre prístupný pre údržbu.
Pohon má názov Smart Shifting a jedná sa o kombináciu hydrostatu s mechanickou dvojstupňovou prevodovkou. Pomocou prepínača si obsluha zvolí jeden z dvoch jazdných rozsahov - v prvom sa môže posúvať rýchlosťou až 20 km/h, v druhom potom až 40 km/h. Softvér Smart Shifting ovláda automatické radenie v oboch jazdných rozsahoch pri vzájomnej synchronizácii prevodovky a hydrostatu, takže radenie prebieha spoľahlivo a komfortne. Trakciu v ťažkých podmienkach zlepšujú sériovo dodávané uzávierky diferenciálu.
O plynulý priebeh všetkých úkonov s nakladačom sa stará hydraulický systém s prietokom 93 l / min. Ak je v pláne využívanie stroja aj spolu s príslušenstvom, ktoré má veľké požiadavky na prietok hydraulického oleja, potom je možné objednať prídavné čerpadlo High-Flow, poskytujúce navyše ďalších 28 l/min. Na želanie môže byť nakladač vybavený až dvoma vonkajšími hydraulickými okruhmi vpredu a jedným dvojčinným vzadu. Spolu s tým existuje aj beztlaková spiatočka.
Zvlášť v zúžených podmienkach ocení každý užívateľ široký výhľad z kabíny. Tá je u nakladača CLAAS Torion 738 T SINUS vybavená štyrmi úzkymi stĺpikmi a vpredu hlbokým čelným sklom. Výhľadu napomáhajú aj prudko sa zvažujúca kapota motora a úzky výložník. Kabína zároveň poskytuje výborný výhľad aj na teleskopické rameno. Praktickou funkciou je možnosť otvoriť o celých sto osemdesiat stupňov a v otvorenej polohe zaaretovať vstupné dvere a pravé okno. O príjemnú teplotu v kabíne sa postará klimatizácia a pohodlie zvýši pneumaticky odpružená sedačka. Pritom je dostatok priestoru pre nohy vďaka rovnej podlahe, ktorá sa dá aj ľahko vyčistiť.
Obrázok 5: Kabína poskytuje vodičovi veľa priestoru a široký výhľad. Pohodlie zvýši pneumaticky odpružená sedačka a klimatizácia.
Všetky dôležité funkcie teleskopického nakladača majú svoje ovládače sústredené v pravej postrannej konzole a v joysticku. V pravom stĺpiku kabíny sa nachádza monitor, ktorý má možnosť výškového nastavovania. Na obrazovke s uhlopriečkou deväť palcov sa zobrazujú všetky dôležité parametre nakladača a tiež aktuálny status dynamického obmedzovania zaťaženia. Úvodnú obrazovku si môže každá obsluha konfigurovať individuálne podľa svojho. Terminál pritom ponúka rôzne možnosti priradenia funkcií ovládačom, ako aj denný a nočný režim.
Súčasťou pravej lakťovej opierky je multifunkčný joystick, vyvinutý s maximálnym ohľadom na ergonómiu práce. Lakťová opierka vrátane joysticku je spojená so sedačkou a natáča sa spolu s ňou. Vďaka vyspelej ergonómii nebude ani ovládanie viacerých funkcií naraz problémom - napríklad súčasné ovládanie výsuvu ramena a tretej hydraulickej funkcie.
23.1.2024
Čítať ďalej
22.1.2024
Čítať ďalej
17.1.2024
Čítať ďalej
15.1.2024
Čítať ďalej
2.1.2024
Čítať ďalej
6.12.2023
Čítať ďalej
4.12.2023
Čítať ďalej
30.11.2023
Čítať ďalej
29.11.2023
Čítať ďalej
28.11.2023
Čítať ďalej